C-13 Postoloprty (opevnění na Ohři)

Název

C-13 Postoloprty (opevnění na Ohři)

Popis

Pro zachycení vpádu nepřítele do Čech od severozápadu, byla v letech 1937 a 1938 vybudována přibližně v trase Roudnice nad Labem - Louny - Žatec - Stříbro linie řopíků vz.37, označovaná jako 2. hlavní obranné postavení. Mezi Hoštěnicemi a Žatcem se toto obranné postavení opíralo o tok řeky Ohře, kterou využívalo jako přirozenou protitankovou překážku. Výstavba zdejšího úseku lehkého opevnění byla 19.7.1937 zadána firmě "arch. František Hieke" z Loun. Za vojenskou správu měl na výstavbu dohlížet škpt. pěch. Jan Šustr. Úsek začínal na západním okraji Loun, kde navazoval na objekty stavebního úseku "C-12 Louny", a pokračoval západním směrem podél toku řeky Ohře. Po celé své délce je úsek C-13 tvořen dvěma sledy pevnůstek, kdy objekty prvního sledu přímo kopírovaly tok Ohře a byly stavěny přímo na jejím pravém břehu kopírujíc všechny její záhyby, zatímco 2.sled pevnůstek vedl přímější trasou a jeho odstup od sledu prvního se pohyboval od 100 do 400 metrů v závislosti na tom, jak první sled v daném místě sledoval tok řeky. U obce Skupice, kde úsek končí, na něj navazují objekty sousedního stavebního úseku "C-27 Lišany". Vítězná stavební firma začala s postupnou betonáží jednotlivých pevnůstek ještě v létě 1937 a do jara 1938 byly objekty dokončeny, vybaveny periskopy, ventilátory a částečně i lafetacemi pro uchycení kulometů. V září 1938, před záborem československého pohraničí bylo veškeré vybavení z objektů narychlo demontováno a odvezeno. Po odtržení Sudet a vzniku sudetské župy (Sudetengau) připojené k Německu protnula nově vzniklá státní hranice linii opevnění u obce Březno. Území mezi Louny a Březnem zůstalo okleštěné pomnichovské Československé republice, území od Března dál na západ patřilo do sudetské župy a bylo připojeno k Německu. To mělo následně na osudy opevnění v popisovaném úseku zásadní vliv, neboť okupační úřady přistoupily v roce 1939 k likvidaci pevnůstek předválečného opevnění nacházejícíh se na území Protektorátu Čechy a Morava. Díky tomu byl úsek linie mezi Louny a Březnem v letech 1939 a 1940 postupně likvidován. Zatímco řopíky v blízkosti Loun byly zlikvidovány úplně a nezbylo po nich kromě mělké prohlubně se zbytky betonu téměř nic, likvidace u Března tak důsledně provedena nebyla a z odstřelených řopíků se dodnes dochovala větší či menší betonová torza. Naopak pevnůstky mezi Březnem a Skupicemi, které se po říjnu 1938 ocitly na území Německé říše, byly likvidace ušetřeny a dochovaly se dodnes. Vyjímkou je pevnůstka číslo "22a" typu A-160 která byla zahrnuta zeminou při výstavbě silnice č.7 Louny - Postoloprty a která byla zajímavá tím, že se jednalo o jediný lomený objekt na lounsku. Největší raritou tohoto úseku lehkého opevnění je také umístění dvou pevnůstek přímo pod oblouky historického obloukového silničního mostu silnice Celnice - Postoloprty v záplavovém území řeky Ohře a dále umístění dvou druhosledových pevnůstek typu "D", zabudovaných do železničního náspu tratě mezi Březnem u Postoloprt a stanicí Postoloprty. Z celkově 49 vybetonovaných řopíků tohoto úseku se do dnešních dnů dochovalo 22 objektů v neporušeném stavu a dalších 12 rozvalených, ve stavu v jakém zůstaly po zastavení likvidačních prací v období Protektorátu.

Období

Statistiky

  • 83 fotek
  • 1 se líbí

Fototechnika

Canon EOS 400D

Kategorie a štítky

Nastavení

Nahlásit album
Slevy 25 % platí na všechny dárky z fotek. Vytvořte si z vašich fotek snadno fotoknihu, plakát, fotky na zeď a další fotoprodukty. Sleva platí po zadání kódu: Vajicka
S kódem: Vajicka Akce platí do 14. 4. 2024
Zjistit více
Reklama

Pokračujte v prohlížení

Jestli se vám album líbí…

Přihlásit se na Rajče Prohlédnout znovu
Spustit prezentaci Zastavit
TIPZměny uložíte také pokračováním na další fotku či video a zrušíte je klávesou ESC.
Přidejte do popisu štítky (např. #svatba #cestování) a fotku či video tak objeví více lidí.
C-13 Postoloprty (opevnění na Ohři)
Komentáře Přidat