E-23 "Krtín", 173 "Jivjany" .... (Plzeňská čára)

Název

E-23 "Krtín", 173 "Jivjany" .... (Plzeňská čára)

Popis

Výstavba objektů stálého pohraničního opevnění v oblasti západočeských obcí Jivjany a Zhoř byla zahájena v roce 30.7.1936 zadáním výstavby pevnůstek staršího typu (dnes označovaných jako "vzor 36). Ty byly v rámci stavebního úseku VIII.a Staňkov-sever budovány stavební firmou architekta Václava Roučky ze Staňkova, jenž za výstavbu 28 pevnůstek měl obdržet odměnu ve výši 189.045 Kčs. Dodatečně ještě došlo k zadání dalších dvou objektů navíc. Betonáž pevnůstek proběhla na přelomu září a října 1936, v prosinci bylo dokončeno jejich zamaskování a úpravy terénu kolem nich. Tyto nejstarší objekty zde byly v roce 1937 doplněny o uzávěru z objektů novějšího typu, tzv. řopíků, dnes označovaných jako "vzor 1937". Jejich úkolem bylo přehradit asi 3 km široký koridor lehce průchodného terénu mezi Jivjanským rybníkem a obcí Zhoř. Výstavba dvaceti řopíků stavebního úseku E-23 Krtín byla zadána 21.6.1937 opět stavební firmě Václava Roučky ze Staňkova, velitelem vojenského stavebního dozoru byl ustanoven por. pěch. Ferdinand Černohorský, od září 1937 pak vystřídaný mjr. pěch. Jaroslavem Kuklou. Práce byly zahájeny 30.6.1937 a ukončeny 11.1.1938, oficiální kolaudace proběhla 21.4.1938. V roce 1938 byla schválena a zadána výstavba dalších pevnůstek v tomto prostoru, tentokrát v rámci stavebního úseku 173 Jivjany. Jeho objekty měly propojit v předchozím roce vybudované uzávěry lehkého opevnění úseků E-22 u Kladrub a E-23 u Zhoře, dále pak posílit II.sled uzávěry E-23 u Zhoře a vyplnit mezeru mezi oběma jejími částmi a dále vytvořit souvislou linii mezi objekty vybudovanými v roce 1937 u Jivjanského rybníka a trigonometrem "Dvanáctka", východně od Čerňovic, kde měly navázat na řopíky nově budovaného úseku 174 Holýšov. Vítězem nabídkového řízení na výstavbu se stala plzeňská firma Ing. Dr. Jaroslav Brček, jíž byla výstavba 56 pevnůstek zadána 5.6.1938 za částku 1 476 120 Kčs. Později byl počet pevnůstek upraven na 57, když došlo ke zrušení jedné a vložení dvou dalších. Velitelem vojenského stavebního dozoru byl jmenován npor. pěch. Josef Dolejší, sídlící ve Všekarech. Do ukončení prací na konci září 1938 stihla firma vybetonovat 40 objektů v jižní a střední části úseku, výstavba pevnůstek mezi Zhoří a Kladruby už zahájena nebyla. Po závěrečném vyúčtování, provedeném v prosinci 1939, byly konečné stavební náklady za dokončené a rozpracované objekty tohoto úseku vyčísleny na 1 702 189, 95 Kčs. Po záboru pohraničí v říjnu 1938 připadly všechny zdejší objekty Německé říši a později došlo na žádosti majitelů pozemků k likvidaci některých z nich. Během poválečné reaktivace byla část řopíků nejprve opatřena týlovým záhozem a dřevozemní protiatomovou úpravou, která byla u některých z nich okolo roku 1960 nahrazena prefabrikovanou protiatomovou úpravou.

Období

Statistiky

  • 33 fotek
  • 0 se líbí

Fototechnika

Canon EOS 400D

Kategorie a štítky

Nastavení

Nahlásit album
Slevy 25 % platí na všechny dárky z fotek. Vytvořte si z vašich fotek snadno fotoknihu, plakát, fotky na zeď a další fotoprodukty. Sleva platí po zadání kódu: Vajicka
S kódem: Vajicka Akce platí do 14. 4. 2024
Zjistit více
Reklama

Pokračujte v prohlížení

Jestli se vám album líbí…

Přihlásit se na Rajče Prohlédnout znovu
Spustit prezentaci Zastavit
TIPZměny uložíte také pokračováním na další fotku či video a zrušíte je klávesou ESC.
Přidejte do popisu štítky (např. #svatba #cestování) a fotku či video tak objeví více lidí.
E-23 "Krtín", 173 "Jivjany" .... (Plzeňská čára)
Komentáře Přidat