XXII "Bodenkoppe" (Chlum) ...... oblast Kralického Sněžníku

Název

XXII "Bodenkoppe" (Chlum) ...... oblast Kralického Sněžníku

Popis

Jedním z center výstavby československého opevnění na konci třicátých let dvacátého stolení, byla oblast Kladenského výběžku. Ta byla provažována za jeden z nejohroženějších prostorů a podle toho byla její obraně a výstavbě stálého opevnění zde, věnována náležitá pozornost. Dominantou tohoto kraje je masiv Kralického Sněžníku, což je zalesněná oblast s velice strmými svahy a hlubokými údolími. Nejvyšší hora, Kralický Sněžník dosahuje výšky 1423 metrů a výška i dalších z nich přesahuje 1100 metrů. Klima je zde velice drsné, průměrná roční teplota je 1,7´C, úhrn svážek je 1410 mm a sníh zde leží 174 dní v roce. Protože jak na západě od něj (na králicku), tak i východně od něj (na staroměstsku), probíhala rozsáhlá výstavba těžkého opevnění, bylo v zájmu naší armády nedopustit, aby dominantní svahy masivu Kralického Sněžníku nechala nechráněné, a mohl je tím pádem využít nepřítel, který by při jejím obsažení měl pásma těžkého opevnění na východě i západě jako na dlani. Proto bylo rozhodnuto vybudovat zde linii opevnění, která by přes vrcholy Sušina (1321 m), Podbělka (1307 m) a Chlum (1115 m) spojila pevnostní systémy na kralicku a staroměstsku. Nejprve začala být v oblasti masivu Kralického Sněžníku připravována výstavba opevnění těžkého, na které důstojíci ŽSV I. Začali pracovat v roce 1936. Jeho výstavba měla být ale zadána až koncem roku 1938 v první etapě (11 objektů), a 1940 /13 objektů). K tomu ovšem z obecně známých důvodů nedošlo. Ještě dřív začalo být v oblasti Kralického Sněžníku budováno opevnění lehké, do něhož spadal i námi sledovaný úsek XXII Chlum. Jeho délka byla přes 5 km a jeho výstavbu realizovala firma František Rossler a Karel Kuklík, které byl zadán 12.října 1937 za zadávací částku 1.657.733,60 Kč. Tato firma současně stavěla i sousední stavební úsek XIII Sušina. Tento úsek začíná asi 600 metrů východně od srubu K-S2, kde navazuje na linii řopíků úseku XXXIV Červený Potok. Odtud linie stoupá přes Chlum a Sviní horu až na Podbělku, kde na něj navazoval sousední úsek XIII Sušina. Stavebnímu dozoru na úseku XII Chlum velel škpt.pěch. František Bossanyi z pěšího pluku 34 v Bruntále. Práce na výstavbě byly zahájeny 20.října 1937 a stavět se začalo na několika místech současně. Přesto se do ukončení stavebních prací nepodařilo tyto rozestavěné úseky spojit do souvislé linie, jednotlivé rozestavěné úseky od sebe dělí neopevněné proluky. Ty byly mobilizovaným vojskem na konci září 198 opevňovány alespoň nouzově, pomocí polního opevnění, jehož stopy jsou znatelně dodnes. I řopíky, které byl vybetonovány zůstaly po ukončení opevňovacích prací v různém stupni dokončenosti. Lze zde najít objekt, stavebně úplně dokončený, stejně jako objekty v různých stupních rozpracovanosti, stejně jako objekty těsně po betonáži, na nichž se do dnešních dní dochovaly zbytky bednění. Nedokončený stavební úsek lehkého opevnění XXII „Chlum“ představuje jeden ze zajímavých dokladů snhyy vybudovat opevnění v náročných horských podmínkách a jeho prohlídka stojí za to, už jen kvůli krajině, v které se nachází.

Období

Statistiky

  • 49 fotek
  • 1 se líbí

Fototechnika

Canon EOS 400D

Nastavení

Nahlásit album
Reklama

Pokračujte v prohlížení

Jestli se vám album líbí…

Přihlásit se na Rajče Prohlédnout znovu
Spustit prezentaci Zastavit
TIPZměny uložíte také pokračováním na další fotku či video a zrušíte je klávesou ESC.
Přidejte do popisu štítky (např. #svatba #cestování) a fotku či video tak objeví více lidí.
XXII "Bodenkoppe" (Chlum) ...... oblast Kralického Sněžníku
Komentáře Přidat