Váš prohlížeč není podporovaný - stránky se nemusí zobrazit správně. Použijte podporovaný prohlížeč.
 

ropiky1938 

E-21 "Čerňovice" .......... (západní čechy)

26 fotek únor 2012 až srpen 2017 - zobrazení
Během přípravy zadání prvních pevnostních objektů v okolí Stříbra na jaře 1936 byla původně uvažovaná linie kulometných pevnůstek prodloužena údolím Úterského potoka od jeho soutoku se Mží až po osadu Skelná Huť - Mensdorf na státní silnici Plzeň - K.Vary. Tato část linie byla 12. července 1936 zadána za zadávací cenu 207.980.- Kč stavební firmě Ing. Dr. Jaroslav Brček se sídlem v Plzni, ul. Rieglova 5 a velitelem Vojenského stavebního dozoru byl jmenován mjr. pěch. Karel Šprongl od pěšího pluku 18. Původní počet 35 pevnůstek se postupně navýšil až na 39. Betonářské práce na prvním z objektů firma stavící současně i navazující úsek "VII.a" zahájila až 16. listopadu, což bylo až po původním termínu dokončení celého úseku. Do zimního přerušení prací stihlo být vybetonováno pouze 13 objektů a dalších 10 bylo vyarmováno. Z nich bylo na jaře 1937 dokončeno už pouze 7, neboť následně byla výstavba pevnůstek staršího typu zastavena ve prospěch výstavby objektů nově navrženého typu, známých to řopíků. Ty zde začaly být budovány v rámci staveního úseku E-21 "Čerňovice", který měl za úkol několika izolovanými uzávěrami přehradit přechody v jinak hlubokém údolí Úterského potoka. To samo o sobě bylo považováno za dostatečnou překážku zejména pro motorizovanou vojenskou techniku. Projektantům Ředitelství opevňovacích prací se mezi Pakoslaví a Trpísty do linie řopíků z roku 1937 podařilo vhodně začlenit i o rok dříve budované pevnůstky staršího typu (vzor 36), které je doplňovaly čelními palbami. Úsek E-21 tvořilo pouze 19 řopíků roztažených na délku 7,5 kilometru, čímž sice patřil k nejmenším stavebním úsekům, nikoliv ovšem k nejkratším. Jeho výstavba byla zadána 12.7.1937 plzeňské stavební firmě pánů stavitelů Jenče, Krofta a Hladečka, kteří za její výstavbu nabídli nejnižší částku, která činila 598.590,60 Kč. Velitelem Vojenského stavebního dozoru se stal por.žen. Ing. Nolč, materiál pro výstavbu a vojenská výzbroj a výstroj byla dodávána do železničních stanic Trpísty a Cebiv. Betonáž jednotlivých pevnůstek úseku probíhala mezi koncem srpna a koncem listopadu 1937 ve směru od jihu k severu, v prosinci pak probíhaly už pouze dokončovací práce. Kolaudace celého úseku E-21 proběhla 8.června 1937 a bylo při ní konstatováno že stavební firma provedla práce bez podstatnějších závad a pevnost betonu u všech objektů úseku splnila požadovanou hodnotu. V době reaktivace opevnění v 50. a 60. letech byly nejméně poškozené pevnůstky opraveny a později dokonce deset z nich bylo doplněno prefabrikovanou vstupní protiatomovou chodbičkou.
reklama
Vytvořte z tohoto alba:

Komentáře

přidat komentář

Rajce.net je největší česká sociální síť
zaměřená na sdílení fotografií a videí.

Nabízí neomezený prostor zdarma, snadnou a rychlou výrobu fotoknih i jiných fotoproduktů.

Partneři

Visa Mastercard Maestro American Express Visa Electron